sexochsamlevnad

Direktlänk till inlägg 15 mars 2014

Fyra frågor om smärta vid samlag

Av Hanna - 15 mars 2014 18:09

Som ni märker när ni läser frågorna är det svårt att ställa någon diagnos bara vid en fråga! Sök hjälp hos din vårdcentral, ungdomsmottagning eller apotek! //Hanna

 

  • För några år sedan började det svida i mitt underliv när jag hade sex och han kom i mig. Trodde då att det var någon form av allergi, men så försvann det plötsligt och var bra i flera månader. Nu har det kommit tillbaka. Jag får en brännande känsla som håller i sig ca 20 minuter efter samlaget. Har provat med Pevaryl och först försvann känslan, men sen har det börjat klia. Vad kan detta vara? Vad ska man göra åt detta?

 

Det låter som om du har en obalans i slidans Ph-värde, och att den ger sköra slemhinnor. Ibland behöver slidan flera veckors vila för att stärkas, så om du inte haft samlagspaus så kan det vara ett alternativ. Du kan även prova Lactalgel, som återställer slidans pH-värde. Du kan också ta för vana att smörja in ditt sköte med oparfymerad olja någon gång per dag. Det är en bra vana för den som är sexuellt aktiv och har samlag, eftersom ett samlag ger visst slitage kring slidmyning och i slidan. Om det inte hjälper kan du behöva göra ett besök hos en gynekolog eller barnmorska.


  • När jag har haft sex med min flickvän så kan jag ibland få ont på den lilla strängen strax under ollonet. Är det vanligt? Jag kan ha ont i flera dagar. Jag har hört att strängen kan gå av och att det gör jättejätteont.

 

Att man ibland får ont i strängen är inte ovanligt. Den kan vara lite för kort och det stämmer att det kan bli en spricka i den. Det är inte farligt och vanligtvis läker det av sig själv inom ett par veckor.Oftast gör det inte jättejätteont, men det kan blöda en del. Ett sätt att minska "slitaget" på strängen är att under en period använda kondom. Detta minskar friktionen på strängen och din penis får vila lite. Det kan vara så att du behöver en salva för att smörja och vidga denna sträng så att det inte gör ont. Kontakta närmaste ungdomsmottagning eller hos en gynekolog.


  • Jag har träffat en kille som jag gillar och tänder på, men när han ska tränga in så gör det ont. Jag är väldigt tänd på honom, och våt, så det är inte det. Känns som att jag spänner mig och har försökt att slappna av men till ingen nytta. Är jag för trång? Jag har haft sex innan och inte haft detta problem. Storleken på hans snopp är normal så jag vet inte varför det gör ont. Jag vill att detta ska funka för jag gillar sex och jag gillar killen. Visst, det pirrar inte så mycket i magen med denna kille, men jag tänder på honom och tycker om honom. Vad ska jag göra? Finns det något man kan göra?

 

Det är svårt att veta vad som är anledningen till att det gör ont då han tränger in. Det kan vara en infektion som kan ger dig besvär, är det kanske fel ställningen ni använder, har du/ni hamnat i en ond cirkel med tankar och funderingar som påverkar? Du är knappast för trång, slidan är elastisk och anpassar sig efter vad som förs in. Prova att sitta ovanpå honom, använda extra glidmedel eller kanske enbart ha "smeksex" utan krav på samlag under en period och bli tillfredställd via stimulering av klitoris. Det är viktigt att du känner dig avslappnad, så att tankarna inte är fokuserade på problem utan följer din lust.


  • Jag har problem när jag har sex, det gör väldigt ont. Idag hade jag sex med min kille och jag blev upphetsad och så, men så började det hugga i magen/underlivet. Efteråt hade jag så ont att jag mådde illa. Vad beror detta på? Kan detta vara ett tecken på graviditet?

 

Det är omöjligt att ge dig svar på din fråga utan att göra en undersökning. Det kan vara en öm äggledare och finns det risk för infektion eller graviditet så är det bra att kontakta gynekologmottagningen (eller ungdomsmottagning) för en undersökning så snart som möjligt. Om du har en infektion i äggledaren så behöver du behandling så snart som möjligt.


Källa: rfsu.se


Om du vill läsa mer om ämnet, 

klicka här!

#sex #samlevnad #smärta #ont #frågor #svar #rfsu

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 4 april 2014 19:01

Ett omdebbatterat ämn En viktig och betydelsefull tradition, eller ett övergrepp på barn och unga som inte själva får välja? I vissa delar av världen är de flesta män omskurna. Medan det vanligaste i andra länder är att inte vara omskuren. Åsikt...

Av Hanna - 4 april 2014 18:52

I äggstockarna utvecklas ägget Äggstockarna ligger på vardera sidan i lilla bäckenet och är upphängda i så kallade ligament. Varje äggstock är oval och ungefär tre centimeter lång. Äggstockarna innehåller äggblåsor. I varje blåsa finns förstadiet t...

Av Hanna - 3 april 2014 16:50

  Källa: tv3play.se   Mer avsnitt här! #sex #samlevnad #video #tv3play #program #TV   ...

Av Hanna - 3 april 2014 16:31

Ett personligt tips, testa att ha sex UTOMHUS! Kanske i eran trädgård, skogen, eller i en sjö? Själv har man bockat av lekplats och sjö ;) // Hanna   Rid med gung Allra bäst är att rida, och gunga fram och tillbaka kombinerat med att röra si...

Av Hanna - 1 april 2014 20:49

Oavsett vem du blir attraherad av ska du behandlas med respekt! // Hanna   Bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet är sexuella läggningar. Sexuell läggning beskriver om en person blir förälskad i eller attraherad av tjejer, killar el...

Blogginfo


Bloggen behandlar sex och samlevnad på ett seriöst sätt och riktar sig främst gentemot ungdomar och unga vuxna i syfte att öka kunskapen om ämnet.

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Omröstning

Använder du kondom vid samlag?
 Ja
 Nej
 Ibland

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards