sexochsamlevnad

Alla inlägg den 18 mars 2014

Av Hanna - 18 mars 2014 22:51

Vad är din åsikt? //Hanna


Tjejjourerna tycker att det är fel att ge någon ersättning för sex. All sex ska vara gratis och ömsesidig. I Sverige finns ju en lag som säger att det är olagligt med sexköp. Den är vi väldigt stolta över!


I grunden handlar ju prostitution om att köpa sig rätten till andras kroppar. Pengar är makt. I vårt samhälle är det män som har mest makt och pengar och det är också de som köper absolut mest sex. Men pengar är inte tillräcklig anledning för att ha sex med någon som egentligen inte vill.


Tjejjourerna vill ju att världen ska vara jämställd! Att tjejer och killar ska vara lika mycket värda och att ingen ska ha sex för att den måste ha pengar till hyran eller känner sig för svag för att säga nej. För att nå det målet måste all sex ske på lika villkor och inte genom att den ena betalar den andra.


Många män som köper sex säger att det får dem att känna sig som kungar. Personen de köper ställer upp på det de önskar, utan att kräva något tillbaka. De köper helt enkelt en dröm där mannen styr och kvinnan lyder. Det är just det som är problemet. Drömsituationen som sexköparen köper är inte rättvis och jämställd. Och därför kan inte inte världen vara helt jämställd så länge det finns prostitution.


Men det är viktigt att komma ihåg att vi inte klandrar de som säljer sex. Det är sexköparna vi är sura på. Så länge det finns en efterfrågan kommer det att finnas sex till salu.


Källa: tjejjouren.se


Mer om ämnet här!

#sex #samlevnad #prostitution #tjejjouren #lag

Av Hanna - 18 mars 2014 22:30

Här är en bild på slidkransen, men kom ihåg! Den kan se olika ut från individ till individ! //Hanna


Det är fortfarande många som tror att det finns en hinna som täcker slidöppningen. En hinna som spricker när man har slidsex första gången. Det här gör att många tjejer oroar sig och tror att första gången ska göra ont och blöda och att det ska kännas trångt för killen.


I själva verket finns ingen hinna, utan en töjbar slidkrans. Alltså en krans av hudveck precis innanför slidöppningen. Allt prat om mödomshinnan gör att många tror att det går att se om en tjej har haft slidsex med en kille förut. Många tjejer har också den typen av sex, fastän det gör ont, för att de tror att det ska vara så.


Det är inte farligt om det svider eller skaver lite när du har sex, men det är absolut inget du ska behöva stå ut med.

Grundprincipen är att sex inte ska göra ont! Sex ska kännas bra både under, före och efter – för alla som är med. 


Eftersom det inte är något som går sönder eller försvinner när en tjej har slidsex första gången - och eftersom alla är olika - går det inte att kontrollera om någon har haft sex.


Varken en sexpartner eller en läkare kan se eller känna om en tjej har haft sex tidigare. Det är bara du själv som vet. Och av samma anledning går det inte heller att få ”oskulden” tillbaka.


Källa: tjejjouren.se


Mer om ämnet här! 


#mödomshinna #sex #samlevnad #slidkrans #myt #tjejjouren #slidsex #oskuld #samlag

Av Hanna - 18 mars 2014 21:49

Jag vet inte vad jag ska säga, det är så ledsamt! //Hanna


1. -”När jag var 9 år drog min 18-årig kusin in mej i en lada på landet…Jag såg upp till honom…Han var lite av en idol…Han började kyssa mej…Jag tyckte det var äckligt, men jag ville inte säga nåt för jag kände mej liksom…”hedrad och lite vuxen” samtidigt, och ville inte att han skulle tro att jag var en mes….och jag kände mej dum, för att jag inte stoppade honom i tid…sen blev det liksom för sent….Sen puttade han ner mej i höet där och hade sex med mej…”


-”Han knullade med dej?” frågar jag, för att vara rak och tydlig och visa att jag blir inte rädd eller skrämd av hennes berättelse.


-”Ja…Det gjorde skitont….” säger hon och tittar på mej med frågande blick…


-”Jag förstår det. Du var bara 9 år! Du hade inget ansvar i det här. Det var helt hans ansvar och det är ett övergrepp – en våldtäkt. Berättade du det för någon?”


-”Näe….Jag skämdes jättemycket…Kände mej äcklig…och ville inte vara dum mot honom…Han kanske trodde att jag ville…Jag vet inte…Jag har aldrig berättat det för någon förut…”


2. -”Om jag sa nej någon gång blev han så tjurig…Han kunde tjura hur länge som helst…och tjata! Han höll på att tjata ihjäl mig…Jag orkade inte…Så jag lät honom ha sex med mig nästan när han ville, för jag orkade inte med hans ilska och tjurighet…och han kallade mig alla möjliga ord när jag inte ville, och sa att jag varit otrogen, haft sex med någon annan, kunde bli svartsjuk…osv…Jag lärde mig att ställa upp när han ville….Det gör jag fortfarande….*rodnar*…När han ringer och ber mig komma så åker jag dit, så får han ha sex med mig, för att jag inte orkar med telefonterrorn om jag säger nej…..”.

 

Källa: familjeterapeut.wordpress.com


Mer om ämnet här!


#sex #samlevnad #blogg #wordpress #familjeterapeut #berättelser #samlag #sorgligt

Av Hanna - 18 mars 2014 12:50

Vad tänker du när du hör ordet "porr"? //Hanna

 

Alternativ och feministisk porr

Att porr är alternativ eller feministisk betyder att de som gjort porren försökt göra den på ett sätt som är mer jämställt.


Till exempel att tjejerna i filmen är lika aktiva som killarna när de har sex. Eller att två tjejer ligger med varandra för sin egen njutnings skull och utan att behöva hjälp av en kille.


Eller kanske bara att skådespelarna ser mer ”vanliga” ut. De kan ha både stora och små bröst, vara rakade eller håriga och vara smala eller överviktiga. Alternativ porr kan också visa transpersoner och lesbiska på ett sätt som skiljer sig från den kommersiella porren. En del alternativ porr riktar sig helt enkelt till andra än bara heterosexuella män.


Men i många alternativa porrfilmer är inte innehållet annorlunda alls om man jämför med den kommersiella porren. Det är bara produktionen bakom som är mer jämställd, till exempel att skådespelarna har schyssta arbetsvillkor och att producenterna är kvinnor.


Hemmaporr

En annan typ av porr går att kalla för hemmaporr. Hemmaporr kan vara alltifrån att spela in när man onanerar framför webbkameran till att fotografera sin partners snopp när han har stånd eller göra en egen film av folk som har sex. Alla kan helt enkelt göra sin egen hemmaporr.


En del håller den för sig själva och andra väljer att sprida den över internet till exempel. Hemmaporr har blivit väldigt populärt i takt med att internet har blivit en större del av folks vardag.


Det är självklart inte okej att filma någons kropp eller fota några som har sex i smyg och sprida det som porr. Samma lagar som gäller offline gäller även online. Det betyder att alla som är inblandade måste vara överens om det som händer. Om någon sprider bilder på dig mot din vilja kan du polisanmäla det.


Det är inte konstigt alls om du blir kåt av att sprida egna porrbilder. Men det kan bli jobbigt om du ångrar dig sen. Har porrbilder en gång lagts upp är det svårt att veta vart bilderna hamnar.


Tänk därför efter en extra gång innan du sprider hemmaporr. Känns det bra för dig? Och är det okej om bilderna sprids och hamnar på alla möjliga ställen utan att du kan kontrollera det?


Källa: tjejjouren.se 


Mer om ämnet här!

#feminist #feministisk #sex #samlevnad #porr #hemmaporr #tjejjouren

Av Hanna - 18 mars 2014 12:42

Bild på en person som onanerar.

En man får också orgasm! //Hanna

 

Utlösning och orgasm är två skilda saker men eftersom de oftast förekommer samtidigt kan de upplevas som en och samma sak. Med utlösning menas sperma som sprutar ut ur urinröret och orgasmen är de rytmiska sammandragningarna i muskulaturen och den känsla av välbefinnande som kan uppkomma i samband med detta. Då utlösning och orgasm är olika saker kan de också uppträda separat.

 

Utlösning

Utlösningen innehåller ungefär en tesked vätska med 100 miljoner spermier per milliliter. Utlösningen består av vätska från flera könskörtlar som blandas i den övre delen av urinröret och detta sker sekunden innan utlösningen/orgasmen. Har vätskorna väl blandat sig till utlösningen finns det ingen makt i världen som kan hålla den tillbaka.


Det kan hända att utlösningen kommer utan orgasm och att sperman rinner ut ur urinröret utan att spruta. Detta är ett tillstånd som kan uppstå i samband en del neurologiska sjukdomar och kan vara ett stort problem. Utlösningen gör nämligen att kåtheten avklingar och erektionen försvinner.

 

Orgasm

Orgasmen kallas de rytmiska muskelsammandragningarna i bäckenbottenmuskulaturen som kramar till och skapar tryck i urinröret vilket leder till att sperman sprutar ut samt den sköna känsla som kan uppkomma i samband med detta. Orgasmen har inga negativa effekter på kåthet och erektion.

 

Källa: rfsu.se


Mer om ämnet här!

#orgasm #sex #samlevnad #samlag #sperma #utlösning #man #rfsu

Tidigare månad - Senare månad

Blogginfo


Bloggen behandlar sex och samlevnad på ett seriöst sätt och riktar sig främst gentemot ungdomar och unga vuxna i syfte att öka kunskapen om ämnet.

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Omröstning

Använder du kondom vid samlag?
 Ja
 Nej
 Ibland

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2014 >>>

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards