sexochsamlevnad

Direktlänk till inlägg 15 mars 2014

Amerikanska Chriss Son, 21 år, har bestämt sig för att vänta med sex

Av Hanna - 15 mars 2014 11:30

Chriss Son har bestämt sig för att...

Gör det som känns rätt för dig!// Hanna

 

Amerikanska Chriss Son, 21 år, kristen och feminist, har bestämt sig för att vänta med sex. En tatuerad ring berättar om ett livsval som inte är helt okomplicerat.

Runt Chriss Sons vänstra ringfinger bildar tunna sammanflätade löv en ring. En tatuering som hon tjatade sig till av sina föräldrar.


Till slut sa de att jag fick göra den. De visste ju att det var för en bra sak, säger hon.

Ringen symboliserar hennes kristna tro. Framförallt står den för avhållsamhet.


Ett år efter att hon hade gjort tatueringen dejtade hon en kille. Han behandlade henne hela tiden bra. Var väldigt artig, höll alltid upp dörren och bjöd henne på dyra restauranger. Det hade nästan blivit lite för mycket.

– Någonting var märkligt med sättet han betedde sig på. Det kändes inte riktigt äkta.


Hon förklarade tatueringens innebörd.

Så fort jag berättade att jag inte låg runt vände hans beteende över en natt. Han blev otrevlig och började bete sig allmänt illa. Jag tror att det var hans sätt att inte behöva göra slut, så att jag skulle göra det istället.


Chriss Son skrattar när hon berättar om det och viftar bort historien som en rolig anekdot. Hon verkar ta lätt på det mesta, men blir för en stund allvarlig.


Det är svårt att ha relationer, säger hon.

Trots att tatueringen är för evigt så tänker hon mycket på sitt beslut. Det är inte alltid lätt att ha sådana värderingar i en kultur där sex är något som tas för givet.


Chriss Son kommer från Philadelphia i USA, men bor nu i Köpenhamn där hon studerar kvinnors rättigheter på universitetet.


Vilka reaktioner har du mött här?


De flesta blir överraskade. För att vara oskuld eller hålla på sig är inte speciellt vanligt nuförtiden. Jag har aldrig fått en negativ reaktion här, men jag tror ärligt talat att det är för att jag är tjej. Om en kille skulle säga samma sak skulle folk inte förstå. Killar ska bli av med oskulden så fort som möjligt, i alla fall i USA.

Hennes intryck av Danmark och Sverige är att alla verkar vara mycket unga när de har sex första gången. Samtidigt poängterar hon att det är ett högst personligt beslut för henne.

Jag skulle aldrig säga till min syster eller dotter att hon måste vara oskuld.


Skulle du ha tagit det här beslutet om du inte var troende?

 

Ja, det tror jag. Moral och värderingar är viktiga för mig. Men det hade kanske inte varit lika intensivt. Min relation till Gud gör att jag vill hålla tillbaka, jag identifierar mig väldigt starkt med min tro.


Vilka är fördelarna med avhållsamhet för dig?

 

Min egen mentala hälsa. Jag vet att jag kan bli galen i killar, så jag vill inte att det ska kontrollera mitt liv. Jag blir mindre distraherad. Det här håller mig fokuserad på vad jag vill göra med mitt liv.

Om någon frågar, förklarar hon att ringen symboliserar avhållsamhet. De killar som undrar brukar tycka att det är pinsamt. Ofta blir de oroliga att hon har blivit förolämpad.

Men varför skulle jag bli det? Det är något jag tror på.


I hennes egen familj var det inget som sades men det var underförstått att hon skulle vänta med sex.


Förväntar du dig samma sak av killen du gifter dig med?

 

När jag träffar någon är det viktiga att han respekterar mitt sätt att leva på. Jag vill ha någon som vet att sex inte är allt som existerar i världen.

Chriss Son reflekterar över sitt beslut när hon pratar om det. Hon har dejtat runt, testat gränser och inte varit helt säker på var hennes egen går.


Nu har jag insett att man lär sig av både det bra och dåliga. Nu har det blivit tydligt att jag inte vill göra något förrän jag gifter mig. Jag inser mer och mer hur viktigt det är för mig.

Ibland har hon gått längre än hon egentligen har velat och ångrat sig efteråt. Men killen som bytte personlighet när hon berättade att hon inte låg runt dumpade hon.


Han verkade bara lättad, säger hon och skrattar.

Chriss Son blir allvarlig igen när frågan kommer in på hur hon ser på det ur ett feministiskt perspektiv.


Jag ser det här som mitt val. Ingen kan ta det ifrån mig.

Hon poängterar att hon läser om och är engagerad i kvinnors rättigheter och är därför medveten om dubbelheten.

 

Följer jag patriarkatets lagar genom att förbli oskuld? På ett sätt ja, jag kommer från en asiatisk kultur och den är väldigt patriarkalisk. Jag gillar inte heller tanken på att kvinnor ska vara rena, för jag tror inte att någon är ren till att börja med. Alla har orena tankar.


Hon är förvånad över att avhållsamhet är så pass ovanligt i Skandinavien, men Chriss Sons vistelse i Danmark har också påverkat henne.


Bara titta på alla snygga danska killar, hur kan man inte ha orena tankar?

Men tatueringen runt fingret finns där som en påminnelse.


Källa: sydsvenskan.se

Mer om att vilja vänta med sex här


#sex #samlevnad #sydsvenskan #kristen #feminst #amerikanska #tattuering #artikel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 4 april 2014 19:01

Ett omdebbatterat ämn En viktig och betydelsefull tradition, eller ett övergrepp på barn och unga som inte själva får välja? I vissa delar av världen är de flesta män omskurna. Medan det vanligaste i andra länder är att inte vara omskuren. Åsikt...

Av Hanna - 4 april 2014 18:52

I äggstockarna utvecklas ägget Äggstockarna ligger på vardera sidan i lilla bäckenet och är upphängda i så kallade ligament. Varje äggstock är oval och ungefär tre centimeter lång. Äggstockarna innehåller äggblåsor. I varje blåsa finns förstadiet t...

Av Hanna - 3 april 2014 16:50

  Källa: tv3play.se   Mer avsnitt här! #sex #samlevnad #video #tv3play #program #TV   ...

Av Hanna - 3 april 2014 16:31

Ett personligt tips, testa att ha sex UTOMHUS! Kanske i eran trädgård, skogen, eller i en sjö? Själv har man bockat av lekplats och sjö ;) // Hanna   Rid med gung Allra bäst är att rida, och gunga fram och tillbaka kombinerat med att röra si...

Av Hanna - 1 april 2014 20:49

Oavsett vem du blir attraherad av ska du behandlas med respekt! // Hanna   Bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet är sexuella läggningar. Sexuell läggning beskriver om en person blir förälskad i eller attraherad av tjejer, killar el...

Blogginfo


Bloggen behandlar sex och samlevnad på ett seriöst sätt och riktar sig främst gentemot ungdomar och unga vuxna i syfte att öka kunskapen om ämnet.

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Omröstning

Använder du kondom vid samlag?
 Ja
 Nej
 Ibland

Arkiv

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2014 >>>

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards